AKTUALNOŚCI - ISPIPS

Idź do spisu treści

Menu główne:

AKTUALNOŚCI



POMAGAMY EDYCIE

Edyta stała się więźniem we własnym ciele. "...Słyszałam, rozumiałam. Nie mogłam drgnąć, ani się odezwać..."



 
 
 
 
 
 
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Nasze najnowsze publikacje
 
 
Najnowsze Publikacje


___________________________________________________________
Aleksander Mańka
Arkadiusz Kamiński
PROFILAKTYKA SYSTEMOWA
zintegrowana z procesami resocjalizacji młodzieży





___________________________________________________________
Aleksander Mańka
GRANICE KOMPETENCJI SPECJALISTÓW WSPARCIA W PRACY Z DZIECKIEM - OFIARĄ NADUŻYĆ NA TLE SEKSUALNYM


Noc Kupały
Najpiękniejsze, najradośniejsze i najważniejsze dla miłości święto w roku.
21.06    na     22.06

12 czerwca 2017   godz. 11.00
________________________________________________________________________________________
Porozmawiajmy o… zdradzie. 
Sympozjum w Wyższej Szkole Humanitas

Skąd bierze się zdrada i czy jest ona wpisana w naturę człowieka? Jak radzić sobie w przypadku, gdy przybiera ona formę chroniczną? Czym jest i jak leczy się seksoholizm? – to tylko część pytań, na jakie odpowiedzą organizatorzy otwartego sympozjum autorskiego Damiana Zdrady pt. „Zdrada o zdradzie. Do czego potrzebne są nam zdrady, czyli spojrzenie psychoterapeuty na problem niewierności.” Wydarzenie dedykowane wszystkim zainteresowanym osobom, zwłaszcza zaś młodzieży szkolnej odbędzie się w poniedziałek 12 czerwca o godz. 11:00 w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu.
 
Gdy dwoje ludzi chce być razem, raczej nie zakładają, że w ich związku zagości zdrada. Jednak gdy mija okres fascynacji sobą, gdy idealizacja partnera obecna w zakochaniu przemija, wówczas coś się może zmienić. Może pojawić się ktoś trzeci.  Jeśli było to chwilowe zauroczenie, jeszcze można to jakoś zrozumieć. Ale co wtedy, gdy zdrada przybiera formę chroniczną? Odpowiedzi na to pytanie zawarł w swojej książce „Seksoholizm – perwersja i miłość”, Damian Zdrada – psycholog, psychoterapeuta, specjalista psychoterapii uzależnień. Autor będzie gościem otwartego sympozjum zorganizowanego z inicjatywy Instytutu Pedagogiki Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu oraz Akademii Rodzinnej Humanitas.
 
- Spotkanie organizowane z autorem w murach Wyższej Szkoły Humanitas będzie okazją do rozmowy na temat, coraz powszechniej występujących w życiu społecznym i rodzinnym, uzależnień behawioralnych, w tym przede wszystkim seksoholizmu. Podczas sympozjum przewidziano m.in. panel dyskusyjny, w którym udział wezmą specjaliści związani z zapobieganiem, reagowaniem i leczeniem tego typu dysfunkcji. Wydarzenie ma formę otwartą i bezpłatną, a do udziału w nim zapraszamy m.in. młodzież, gdyż jednym z poruszanych zagadnień będzie rola edukacji seksualnej w kształtowaniu się psychiki człowieka – mówi Izabela Kieliś, rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Humanitas.
 
Rolę moderatora sympozjum oraz dyskusji poświęconej różnorodnym aspektom zdrady i uzależnienia od seksu będzie pełnił dr Aleksander Mańka, terapeuta, ekspert superwizji rodzinnej, profilaktyk systemowy oraz dyrektor Instytutu Pedagogiki WSH. Towarzyszyć mu będą, oprócz Damian Zdrady, dr hab. N. med. Marek Krzystanek – kierownik Kliniki Rehabilitacji Psychiatrycznej Katedry Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, lek. med. Roman Wojnar – dyrektor NZOZ Ośrodka Leczenia Uzależnień Podbeskidzie oraz Lech Cierpioł – dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Terapii Uzależnień i Współuzależnienia.
 
Współorganizatorami sympozjum są: Centrum Profilaktyki Systemowej, Instytutu Twórczej Integracji.
 
 
 
Izabela Kieliś
Rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Humanitas
tel. 505 575 128, 32 363 12 30
e-mail: izabela.kielis@humanitas.edu.pl

____________________________________________________________________________________________________________________






Instytut, przy współpracy z partnerami merytorycznymi wprowadza nowe metody pracy. 


Młodzież z Grupy PonadTo, zadbała o wizerunek zapomnianej przez mieszkańców muszli koncertowej.


 Być może obiekt, który do tej pory nie wykorzystali dorośli, posłuży młodzieży do działań artystycznych. Planują tam organizować koncerty, happeningi i inne działania, których mie mogli realizować gdzie indziej.


 



Kurs specjalistyczny dla profesjonalistów: 
TERAPIA SKONCENTROWANA NA ROZWIĄZANIACH – KURS PODSTAWOWY

organizatorzy:
Stowarzyszenie Moc Wsparcia 
Instytut Systemowej Profilaktyki i Promocji Społecznej



Adresaci:
Szkolenie adresowane jest do absolwentów kierunków związanych z pomaganiem ludziom, takich jak: psychologia, pedagogika specjalna, pedagogika, resocjalizacja, socjologia, praca socjalna, etc.
Cele:
Celem kursu jest poznanie zasad, metody pracy, całej ideologii TSR oraz praktyczna nauka posługiwania się metodą na poziomie podstawowym. Ponadto ugruntowanie wiedzy na temat Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach TSR z możliwością zastosowania w różnych dziedzinach. Szkolenie I stopnia TSR umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy o genezie i filozofii tego podejścia, uczy podstawowych technik i zapewnia ćwiczenia integrujące wiedzę w spójny system krótkoterminowego treningu skoncentrowanego na rozwiązaniach.

Czas trwania szkolenia:
70 godzin dydaktycznych realizowanych w systemie  (sobota-niedziela). Termin pierwszego zjazdu 12 - 13 listopada 2016r.
II zjazd:  3-4 grudnia
III zjazd: 17-18 grudnia

Zasady uczestnictwa 
osoba, która chce otrzymać certyfikat ukończenia szkolenia podstawowego TSR musi zaliczyć 95 % obecności. Ukończenie szkolenia podstawowego TSR umożliwia udział w kursie zaawansowanym TSR (130 godzin).

Trener prowadzący:
Beata Dąbrowska – socjolog, trenerTSR PSTTSR, certyfikat terapeuty i instruktora Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (w ramach 2-letnich studiów podyplomowych - Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Pedagogiczny Fontys Oso Holandia 2005-2007), przeprowadziła ponad 2 400 godzin szkoleń i superwizji w oparciu o TSR (instytucje pomocy społecznej, edukacji, służby zdrowia, ngo), psychoterapeuta systemowy (szkolenie 2011 – 2015 w Ośrodku Psychoterapii Systemowej w Krakowie, rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne), superwizor Wideotreningu Komunikacji (VIT), wykładowca uniwersytecki – UJ, APS, pracownik etatowy Maltańskiego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Fundacji Rozwoju Terapii Rodzin Na Szlaku w Krakowie, prowadzi od 2003 r. własna firmę Centrum Metodyczno – Szkoleniowe BOSSTON oraz gabinet psychoterapii (terapia indywidualna, par i rodzin), członek Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (psttsr).

Lista uczestników zamknięta.
_____________________________________
dane do przelewu: 
Instytut Systemowej Profilaktyki i Promocji Społecznej
ING Bank Śląski  89 1050 1214 1000 0023 0124 4063

tytuł przelewu: "Szkolenie TSR - 2016"
___________________________________________________

POLECAMY NAJNOWSZE PUBLIKACJE
_________________________________________________________________
Monika Czajka
Aleksander Mańka
Janusz Stanek
PROFILAKTYKA SYSTEMOWA
działania w praktyce środowiskowej
Główną intencją działań profilaktyki systemowej jest wzmocnienie w systemach rodzinnych potencjału ochronnego, który stanowi najskuteczniejszy czynnik ograniczający ryzyko związane z zagrożeniem destabilizacji lub problemów w rozwoju i funkcjonowaniu związków. Współczesna wiedza jednoznacznie wskazuje, że fundamentem czynników ochronnych, jak i czynników ryzyka są naturalne zasoby systemu rodzinnego. Genezą wszelkich zakłóceń rozwoju dziecka są przede wszystkim deficyty wychowawcze rodziców, defekty w strukturze systemu rodzinnego oraz deficyty w obszarze umiejętności ochronnych. To one bezpośrednio wpływają na poziom odporności lub podatności dziecka na zagrozenia towarzyszące w jego rozwoju. Aktualna wiedza precyzyjnie określa, co stanowi o podatności lub odporności na takie ryzyko. Są to cechy kształtowane podczas dynamicznej interakcji w systemie rodzinnym. Profilaktyka systemowa adresuje swoje oddziaływania do całego systemu, pozwalając mu modelować swoje walory ochronne i redukować ewentualne cechy ryzyka.

__________________________________________________________________________________

 
Janusz Stanek
Arkadiusz Kamiński
Aleksander Mańka

ŚRODOWISKO SZKOLNE – UCZNIOWSKO-NAUCZYCIELSKA
harmonia czy przestrzeń współczesnego antagonizmu edukacyjngo?

Książka jest adresowana do szerokiej grupy czytelników – traktuje o ważnych dla współczesnej edukacji sprawach. Szczególnie powinna zainteresować kadrę szkół ponadgimnazjalnych. Podjęta w niej problematyka dotyczy funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym. Autorzy postawili sobie za cel wniknięcie w perspektywę poznawczą uczniów i nauczycieli.

 
____________________________________________________________________________________________

Trening umiejetnosci wychowawczych dla rodziców.
W przedszkolach, coraz więcej mądrych, świadomych rodziców.  
Wielu rodziców zaczyna rozumieć, że najlepszym sposobem chronienia swojego dziecka przed zagrożeniami rozwoju jest profilaktyka systemowa całej rodziny. W ciągle zmieniającej sie rzeczywistości społecznej, coraz trudniej radzić sobie z wychowaniem dziecka, zapewnieniem mu prawidłowego rozwoju i przygotowaniem do dorosłości. Najważniejszy etap rozwoju psychicznego człowieka, to okres przedszkolny i wczesnoszkolny. Dlatego, tak ważne, w tym czasie są umiejętności wychowawcze rodziców. Najmniejsze błedy wychowawcze, nieuwaga rodzica lub ich osobiste trudności mogą narazić dziecko na bardzo poważne zakłócenia rozwoju. Niektórzy rodzice osiągnęli już wysoki poziom troski i swiadomości w jaki sposób dbać o bezpieczny rozwój swojego dziecka. Potrafią mądrze zadbać zarówno o profilaktyke zdrowia fizycznego jak i profilaktykę zdrowia psychicznego swoich pociech i całej rodziny. W niektórych przedszkolach rodzice organizują dla siebie treningi umiejętności wychowawczych. Jednym z tych mądrych przedszkoli jest Niepubliczne Przedszkole Bajka w Czeladzi, w którym ISPIPS prowadzi zajęcia dla rodziców.  Uczestniczą oni w treningach i warsztatach umiejetności wychowawczych oraz mogą korzystać z superwizji rodzinnej, która ułatwia im rozwiązywanie bieżących problemów wychopwawczych, rodzinnych i partnerskich. 

_________________________________________________________________________________________
 
Światowy Tydzień Mózgu
w Wyższej Szkole Humanitas
ISPIPS objął patronatem merytorycznym projekt zrealizowany przez Instytut Psychologii Wyższej Szkoły Humanitas, Koło Naukowe Studentów Kierunku Psychologia oraz Dział Promocji WSH
Wydarzenie organizowane przez Wyższą Szkołę Humanitas jest to pierwszy tego typu projekt w regionie, który koncentruje się na tematyce psychologii grup, komunikacji, neurodydaktyki - tematów ważnych w codziennym funkcjonowaniu lokalnej społeczności.
Światowy Tydzień Mózgu to coroczna akcja edukacyjna, mająca na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu i układzie nerwowym oraz jego działaniu w normie i patologii. Do wygłaszania wykładów zapraszani są specjaliści z dziedziny neurobiologii, neurologii, psychiatrii, neuropsychologii i neurofizyki. Wykłady mają otwartą formułę i są adresowane do wszystkich osób zainteresowanych problematyką badań układu nerwowego oraz najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie nauki. (czytaj wiecej)
___________________________________________________________________
Studium Pracy z Dzieckiem Krzywdzonym
ISPIPS współpracuje ze strowarzyszeniem Moc Wsparca w realizacji studium oraz działaniach przygotowujących specjalistów do procesu certyfikacji. Celem kształcenia w studium jest: podniesienie kompetencji w zakresie skutecznego reagowania na symptomy wykorzystania seksualnego i krzywdzenia dzieci; podniesienie poziomu świadomości i wrażliwości na kwestie krzywdzenia małych dzieci u osób zawodowo z nimi pracujących oraz ułatwienie im podejmowania podstawowych kroków interwencyjnych i zapobiegawczych; rozwijanie umiejętności prowadzenia procesu profilaktycznego w sytuacjach przemocy seksualnej i krzywdzenia dzieci; kreowania całościowej polityki szkoły w zakresie przeciwdziałania krzywdzenia dzieci.
__________________________________________________________________________________________________________

Placówka Oświatowa   -  Azylem   bezpieczeństwa
ISPIPS uczestniczy w programie ochronnym dla placówek oświatowych, realizowanym przez Wyższą Szkołę Humanitas. Aleksander Mańka opracował wstępny projekt całego przedsięwzięcia. Program jest realizowany przez zespół Działu Szkoleń Wyższej Szkoły Humanitas
______________________________________________________
Młodzieżowe Zespoły  Wczesnego  Reagowania
Ponad To
ISPIPS wspomaga Urząd Miasta Mysłowice w promowaniu nowoczewsnych form profilaktyki. Wydziały Zdrowia i Edukacji tamtejszego Urzędu storzyły warunki do zainicjowania młodzieżowj grupa wczesnego reagowania "Ponadto". Koncepcja autorstwa Aleksandra Mańki i Damiana Zdrady polega na stymulowaniu młodziezy do samodzielnego i spontanicznego udziału w życiu miasta. Energia i pomysłowość młodzieży pokonała stagnację, bariery niechciejstwa i asekuracyjną biurokrację dorosłych. W ciągu ostatnich 3 tygodni uczniowie szkół ponadgmnazjalnych przeprowadzili kilka happeningów na terenie Mysłowic. Ożywili malarstwem emocjonalnym mury garaży, straszace od wielu lat mieszkańców szarością i brudem. W przedświąteczną sobotę zebrali od przechodniów życzenia świąteczne i posłali je do nieba przyczepiając je do 800 balonów.
Gratulujemy młodzieży. Może dorośli też ożywią się w trosce o promowanie pozytywnej energii?
______________________________________
Centrum Superwizji Rodzinnej w Ledzinach
Program opracowany przez Aleksandra Mańkę i realizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Lędzinach. założeniem tej inicjatywy było powołanie w środowiskach lokalnych zespołu superwizorów rodzinnych, którzy będą wspomagać rodziny w wzmacnianiu swoich zasobów ochronnych oraz rozwiazywaniu problemów pojawiajacych się w systemie rodzinnym i zwiazkach partnerskich.
SUPERWIZJA RODZINNA
Metoda opracowana przez Aleksandra Mańkę polegajaca na wspomaganiu zwiazków partnerskich i rodzin w rozwiazywaniu sytuacji trudnych, redukowaniu dysproporcji w relacjach, wzmacnianiu kompetencji wychowawczych oraz radzeniu sobie z problkemami emocjonalnymi w związku. Otwarto nowe punkty konsultacyjne superwizji rodzinnej. Zapraszamy rodziny, zwiazki partnerskie i osoby indywidualne na konsultacje. Punkty konsultacyjne w Sosnowcu są wciąż dostępne nieodpłatnie w ramach projektu dofinansowanego z Rządowego Programu na lata 2014 - 2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”. Kolejne punkty pojawiły się w Lędzinach, Czeladzi, Sosnowcu. W grudniu 2015 roku kolejni specjaliści uzyskali certyfikaty superwizora rodzinnego.
KONSULTANCI SZKOLNI DS PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RODZINNEJ
Program autorstwa Aleksandra Mańkęi realizowany przez Powiatowe Centrum pomocy Rodzinie w Lędzinach.Główną intencją tego działania bylo powołanie i wykwakifikowanie w placówkach oświatowych, specjalistów w zakresie reagowania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Ich zadaniem ma być organizowanie wsparcia dla osób uczestniczacych w sytuacjach przemocy rodzinnej, podejmowanie działań zapobiegawczych oraz szkolenie i koordynowanie kadrą szkolną w kierunku doskonalenia kompetencji w zakresie reagowania i przeciwdziałamnia wobec przemocy rodzinnej.
_______________________________________________________________________

Instytut Twórczej Integracji

powstał z inicjatywy trzech fundatorów, którzy od lat profesjonalnie zajmowali się wsparciem społecznym, profilaktyką i promocją potencjału człowieka. Ich wieloletnie doświadczenie, umożliwiło sformułowanie koncepcji systemowej integracji zasobów w jednolitej metodzie rozwiązywania problemów.
Fundatorzy:
Iwona Durek - Sypek
Leszek Falis
Aleksander Mańka

Kraina Świetlików

PROGRAM PROFILAKTYKI SYSTEMOWEJ REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE "MOC WSPARCIA" W ŚRODOWISKU RODZINNYM MAŁEGO DZIECKA
Autorami i głównymi koordynatorami całego przedsięwzięcia są Aleksander Mańka i Adrian Drdzeń. Program adresoowany jest do systemów rodzinnych małego dziecka. Polega na zzmacnianiu zasobów ochronnych i rozwijaniu umiejetności rodzicielskich, które ochronią dziecko przed ewentualnymi zagrożeniami w rozwoju psychicznym. Działania projektu przebiegają w atmosferze baśni i metafor, do których wprowadzamy dzieci z ich rodziców
Program uzyskał pozytywne rekomendacje Ministerstwa sprawiedliwości, dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Zyskal uznanie na miewdzynarodowym polu opini i weryfikacji.
___________________________________

Akademia Rodzinna Humanitas
Akademia umiejętnopści rodzinnych, dla całej rodziny. Program realizowany przez Wyższą Szkolę Humanitas przy wspólpracy ze Stowarzyszeniem Moc Esparcia i Instytutem Twórczej Integracji. Autorem i koordynatorem działań tego przedsięwzięcia jest  Aleksander Mańka

Profilaktyka Systemowa

ISPIPS promuje w regionie koncepcje profilaktyki systemowej skierowanej do całej rodziny i jej środowiska. Działania profilaktyczne mają wzmocnić czynniki i warunki ochronne rodziny. Specyfiką tych oddziaływań jest kompleksowa stymulacja całego systemu rodzinnego i jego środowiska w kierunku wzmacniania potencjału ochronnego. Autorem koncepcji profilaktyki systemowej jest Aleksander Mańka

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego